Isla Iguana

To niewielka wysepka oddalona zaledwie o 5km od stałego lądu – od Półwyspu Azuero w Panamie. Nie ma na niej żadnej infrastruktury. Jest za to przyroda. Choć iguan już bardzo niestety mało, żyją tu niesamowite, wielkie, czerwono-fioletowe kraby. Tutaj w zasadzie każda muszelka gdzieś ucieka 😂.

Półwysep Azuero

Leżący od strony Pacyfiku Półwysep Azuero to najgorętsze i najsuchsze miejsce w Panamie.

Naszym celem było Pedasi, skąd chcieliśmy popłynąć na Isla Iguana. Jednak zanim dotarliśmy szczęśliwie na miejsce mieliśmy do przejechania niemały kawałek drogi. Chcieliśmy też zwiedzić suchy las deszczowy i słoną ziemię, czyli Park Narodowy Sarigua.

Pedasi

Pedasi to bardzo przyjemne, niewielkie miasteczko na Półwyspie Azuero. Jest tu kilka hosteli, ale baza turystyczna nie jest jakoś szczególnie rozwinięta. Jest przyjemny park, obok kościół i kilka fajnych knajpek. Pedasi to baza wypadowa na Wyspę Iguana (Isla Iguana)

Isla Iguana

Na Isla Iguana wypływa się z Playa Arenal oddalonej o ponad 3km od centrum Pedasi (szosa bez pobocza, więc lepiej wziąć taxi, albo okazję. My jechaliśmy w obie strony okazją). Na miejscu trzeba zakontraktować łódkę. Ceny u wszystkich są jednakowe:

– Isla Iguana w obie strony: 80 USD/6pax

– wieloryby + Isla Iguana: 120 USD/6pax

– wyprawa na ryby: 200 USD

(sierpień 2019)

Nawet w sezonie niskim zawsze ktoś do łódki się znajdzie. My płynęliśmy na przykład z trójką studentów eco-turystyki z Universidad de Panama. Wycieczka z wielorybami wyniosła więc nas 60 USD, czyli 20 USD/osoba.

Łódki wypływają rano, około 09:00 trzeba być na plaży. Powrót jest o godzinie 15:00, gdyż później mamy odpływ.

Nam Wyspa Iguan poskąpiła niestety swych uroków i walorów. Po pierwsze był weekend i dzień zawodów wędkarskich. Tłumy Panamczyków przybyły więc na wyspę. Ponadto lało od rana. Mieliśmy to „szczęście” 😉 zasmakować jednego z niewielu dni w roku kiedy tu pada i to cały dzień! Ale choć plażowanie raczej mokre, to wieloryby nie poskąpiły swej obecności, a wielkie kraby też wyglądały cudnie.

Wieloryby przy Isla Iguana

Na początku wycieczki popłynęliśmy na poszukiwanie wielorybów.

W tutejszych wodach od czerwca do października można obserwować humbaki – wieloryby, które po liczącej ponad 5000 kilometrów migracji przybyły w rejony Panamy, aby w ciepłych wodach urodzić i odchować potomstwo.

Przeszło 40 lat temu były o krok od wyginięcia. Dzisiaj na szczęście znikają z list zagrożonych gatunków.

Humbaki to wyjątkowo mądre zwierzęta, które nie przestają zadziwiać naukowców. Znajdują oni bowiem coraz więcej dowodów na to, że u tych olbrzymich ssaków morskich zachodzą złożone procesy myślowe. Są one zdolne do komunikacji, do podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Przykładem mogą być tu chociażby liczne obserwacje sytuacji, w których humbaki zdają się chronić inne zwierzęta przed atakiem drapieżnych orek.

Caption: Migratory Routes of the Humpback Whale (from Off the Map Travel website)

Z początku nie dopisywało nam szczęście. Dopiero po cierpliwym oczekiwaniu mogliśmy nacieszyć oczy niesamowitym spektaklem natury. Ich cielska wynurzające się powoli, dostojnie z wody, aby równie dostojnie i powoli zanurzyć się w niej ponownie to widok bezcenny. A wyskok w pionie na całą długość olbrzymiego ciała, śruba w powietrzu i potężny chlup ważącego 30 000 kilogramów cielska – zapiera dech w piersiach!

Inne miejsca do oglądania wielorybów w Panamie to Park Narodowy Isla Coiba oraz Wyspy Perłowe (te położone dalej od lądu).

Nocleg w Pedasi

Hostal Doña Maria

Tak naprawdę to mieliśmy wcześniej zarezerwowany przez booking.com Dim’s Hostal. Niestety… w Dim’s Hostal zastaliśmy wszystko zamknięte na cztery spusty. Wszędzie pusto i głucho… Dzwoniliśmy na wszelkie dostępne numery telefonów – nic ☹.

Pokój udało nam się znaleźć w Hostalu u Doñi Marii. Nasz był na parterze w osobnym budynku. Co prawda bez okna, ale z łazienką, ręcznikami i ciepłą wodą. Czysto i schludnie. W ogrodzie rośnie sporo drzew mango, mieszka też papuga.. Na terenie jest altanka z ławą, fotelami i hamakami – wyśmienite miejsce na wieczorny relaks 😊.

Pokój trzyosobowy z łazienką: 50 USD/doba (sierpień 2019)

Wszystkie wpisy o Panamie znajdziesz tutaj: PANAMA

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie 😊