Kanał Panamski to niezaprzeczalna wizytówka Panamy. To w końcu jedna z najważniejszych dróg morskich świata o ogromnym znaczeniu gospodarczym. Dzięki niemu nie trzeba opływać Ameryki Południowej, co skraca żeglugę o prawie 15 000 km! Dzięki niemu jakże znacząco skrócił się czas przepływu towarów z portów Atlantyk – Pacyfik.
Budowa kanału rozpoczęła się w 1881 roku. Prace nadzorował Francuz Ferdynand de Lesseps – budowniczy Kanału Sueskiego. Francuzi jednak nie ukończyli budowy przeprawy. Tropikalny klimat powodował ogromne natężenie chorób. Malaria i żółta febra dziesiątkowała pracujących przy przekopie robotników. Do tego przyszły kłopoty finansowe i w rezultacie francuska spółka ogłosiła bankructwo.
W 1903 roku, z inspiracji Stanów Zjednoczonych, Panama oddzieliła się jako niepodległe państwo od Kolumbii. Wtedy też kapitał amerykański zaczął zasilać budowę kanału. Wznowiono prace, które ukończono w 1914 roku.
Kanał Panamski ma długość 80km. Część z nich to sztuczny przekop – od strony Pacyfiku tzw. Culebra. Część to leżące od strony Atlantyku naturalne jezioro Gatún. O ile Pacyfik i Atlantyk leżą na tej samej wysokości to Jezioro Gatún leży aż o prawie 26 metrów wyżej. Dlatego potrzebny jest system śluz, których na kanale jest łącznie 12.
Śluzy mają oczywiście swoje ograniczone rozmiary i dlatego statki mogące wejść do kanału, tzw. panamaksy, muszą być to jednostki o maksymalnych wymiarach:
- 294,1 m długości
- 32,3 m szerokości
- 12,0 m zanurzenia
Po 1914 w stoczniach całego świata właśnie takie statki zaczęto budować na szeroką skalę.
Czas potrzebny na przepłynięcie kanałem panamskim to 8 – 10 godzin. Koszt to około 20 000 USD.
Jak zobaczyć Kanał Panamski?
Śluza z platformą obserwacyjną to tzw. Śluza Miraflores (Miraflores Locks). Można dojechać tam taksówką (z Hotelu Doral, czyli okolic Casco Viejo 10 USD) lub autobusem na dworzec Albrook i następnie na Miraflores.
Ceny biletów (sezon 2019):
Muzeum + taras widokowy na 4 piętrze: 20 USD/osoba dorosła ; 12USD/ dziecko.
Można też pobrać darmowe wejściówki i oglądać „spektakl” z kafejki usytuowanej na pierwszym piętrze.
Ja osobiście uważam, że warto ponieść ten wydatek i wstąpić najpierw do muzeum, w którym dowiemy się ciekawych szczegółów technicznych o kanale oraz poznamy jego historię. Oglądanie przepływu z czwartego piętra też jest o wiele fajniejsze niż z pierwszego.
Inne miejsca w Panama City znajdziesz we wpisie: Panama – miasto kontrastów
(sierpień 2019)
Więcej o innych częściach Panamy odwiedzonych podczas naszej podróży znajdziesz tutaj: PANAMA
Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie 😊