Narty Narty we Włoszech Włochy

LIVIGNO – BORMIO , narty Włochy

napisany przez Agata

WŁOCHY, Lombardia

(III 2018)

Odległość (od Warszawy): 1350km

Jadąc w Alpy samochodem przez Brno i Wiedeń w stronę Innsbrucka (A1) mijamy tuż przy autostradzie potężny kompleks sakralny. To Melk i barokowe Opactwo Benedyktynów, do którego zdecydowanie warto wstąpić. Opis znajdziecie TUTAJ

Aby dojechać do położonego na krańcu Lago de Livigno miasteczka, trzeba przejechać przez leżący na granicy szwajcarsko – włoskiej, liczący ponad 3,5km tunel Munt la Schera. Jest to w zasadzie jedyna trasa, gdyż objeżdżanie gór i przedzieranie się przez nie od drugiej strony po prostu nie ma sensu.

Przejazd tunelem jest drogi (45 euro – sobota, 35 euro – pozostałe dni tygodnia, online taniej!). Należy zwrócić szczególną uwagę na godziny otwarcia. W dni powszednie i w niedzielę można z niego korzystać całą dobę na zasadach ruchu wahadłowego (należy spodziewać się krótszej lub dłuższej kolejki). Ograniczenia obowiązują jednak w  soboty – w związku z wymianą turnusów. Generalną zasadą jest, że między 5:00 a 11:00 rano przepuszczane są jedynie samochody jadące z Livigno do Szwajcarii. Między godziną 11:00 a 19:00 można jechać wyłącznie ze Szwajcarii do Livigno. Sobotnie ograniczenia dotyczą tylko sezonu zimowego i to tylko szczególnych jego okresów. Przed wyjazdem trzeba dokładnie sprawdzić: https://www.livigno.eu/en/tunnel-munt-la-schera-landing.

 

Zakwaterowanie

 La Casa Marco

Trudno mi jednoznacznie ocenić tę opcję. Z jednej strony jako apartament: wyposażenie, komfort, lokalizacja – świetny. Niczego mu nie brakowało. Mieliśmy pokój na parterze, salon z aneksem kuchennym i rozkładaną sofą dla syna. Oddzielnym pokojem była nasza sypialnia. Wszystko w alpejskim stylu. Okolica bardzo spokojna, praktycznie zerowy ruch samochodowy. Sklep spożywczy w odległości ok. 100m. Deptak i centrum Livigno oddalone o około 1km. Do kolejki linowej Cassana – 600 metrów, do Livigno-Tagliede 1,5km, a do zlokalizowanej po drugiej strony doliny Mottolino – 7km. 

Tak pozytywnie niestety nie mogę ocenić osoby zarządzającej. Zdecydowanie nie polecam współpracy z Panią Marą i w związku z tym nie polecam też kwatery.

 

Miasteczka w dolinie i infrastruktura apres ski

Livigno

to jeszcze do połowy XX wieku odcięta od świata przez znaczną część roku wioska. Dziś to znana strefa bezcłowa i popularny kurort narciarski. Usytuowane niedaleko granicy ze Szwajcarią, we włoskiej Lombardii miasteczko leży na końcu malowniczego Lago di Livigno. Wzdłuż przebiega dość ruchliwa, zwłaszcza w sezonie, szosa. Trzeba więc rozważnie dobierać miejsca noclegów. W „środku” panuje zgoła inny nastrój. Szeroki, długi deptak pełen jest ludzi w zasadzie o każdej porze dnia i wieczora. Mamy tu sklepy wolnocłowe, mnóstwo kafejek, restauracji i pubów. Domy są niskie i typowo alpejskie – po prostu ładne. Jeśli chodzi o knajpki to mogę polecić Dosdè – smacznie i niepretensjonalnie.

 

Bormio

to malownicze, pochodzące jeszcze z czasów rzymskich miasteczko. Pełno tu ciasnych zaułków, sklepików, kafejek, kawiarni i restauracji. Bormio to stacja narciarska o międzynarodowej renomie. To tu odbywają się zawody Puchary Świata w biegu zjazdowym mężczyzn. Z miasteczka podjeżdża się kolejką linową na wysokość 1952 m n.p.m. do strefy Bormio 2000. Jest tu duży kompleks restauracyjny, liczne bary apres ski, szkółki narciarskie, a nawet pokoje hotelowe. Tu mają początek liczne trasy zagłębia.

 

Trasy narciarskie – urozmaicenie i trudność

Mapa tras narciarskich Bormio

Mapa tras narciarskich Livigno

Livinio to dwa ośrodki leżące po dwóch przeciwległych stronach doliny. Po stronie miasteczka mamy Costaccia – Vetta Blessaccia, a po przeciwnej Monta della Neve  – Monte Sponda i wyciągającą w górę kolejkę Mottolino. Po obu stronach trasy są cudne. Nasłonecznione, w dużej ilości, szerokie.

Powszechna jest opinia, że są tu trasy tylko średnie i łatwe, że nie ma tu tras trudnych i wymagający narciarze będą się nudzić. Osobiście się z tym poglądem nie zgadzam. Lubię trasy trudne, gdzie można poczuć nachylenie i prędkość. I takie w Livigno z pewnością znalazłam. Zwłaszcza po przeciwnej od miasteczka stronie doliny: Monta della Neve  – Monte Sponda

Trasy Bormio znajdują się  pomiędzy stacjami Bormio 2000 a Bormio 3000. Jest ich łącznie 50km. Najsłynniejsza z nich to Stelvio, na której rok rocznie od 1993 odbywa się Puchar Świata. Trasy są i łatwe i trudne, w przeważającej jednak ilości średnie. Są niezmiernie ciekawe. Jeździ się naprawdę przyjemnie.

 

Przygotowanie tras

Jak zwykle we Włoszech – bardzo dobre 😊. Niemniej jednak o tej porze roku (końcówka marca) już w drugiej połowie dnia trzeba było trzymać się wyższych partii. W Livinio na dole robiła się pulpa. W Bormio nie było tego problemu bo zdecydowana większość znajduje się powyżej 2000 m n.p.m.

 

Tłok na trasach

Znów byliśmy w szczycie sezonu. Tym razem nie Sylwester, tylko Wielki Tydzień – obowiązkowe urlopy dla Włochów i Hiszpanów. Cóż… tłoku się nie dało uniknąć, niemniej jednak ilość infrastruktury zapewniała naprawdę komfortowe warunki jazdy. Do wyciągów nie stało się w ogóle albo chwilę. W Bormio było znacznie mniej ludzi niż w Livigno. Na niektórych ściankach zdarzało nam się nawet zjeżdżać samemu.

 

Połączenie zagłębi/tras

Ta kwestia to zdecydowanie największy minus Livigno. Trasy po wschodniej i zachodniej stronie doliny nie są ze sobą połączone, a odległości między początkowymi stacjami wyciągów duże. W grę wchodzi tylko ski bus albo samochód. Tak naprawdę nie jest to jednak żaden problem, bo jednego dnia jeździmy po jednej stronie, a drugiego po drugiej.

Bormio od Livigno dzieli 40km, ale ten odcinek pokonuje się w co najmniej godzinę.

 

Krajobrazy

Jak zwykle prześliczne. Biel Alp po horyzont, a w dole lombardzkie miasteczka.

 

Gdzie indziej pojeździć na nartach znajdziesz we wpisach: Narty

Wszystkie wpisy o Włoszech znajdziesz tutaj: WŁOCHY

 

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie 😊

 

 

 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x