Mazowsze Okolice Warszawy Puszcza Kampinoska

Agata

Szlaki Puszczy Kampinoskiej

(V 2017)

Kampinos można zwiedzać o każdej porze roku – my tym razem wybraliśmy wiosenny maj. Wzięliśmy rowery i ruszyliśmy w Puszczę.

Jak najlepiej dojechać

Tę część Puszczy można zacząć eksplorować z Leszna (szlak żółty i zielony rowerowy) lub z Roztoki (szlak zielony).

Szlaki i ścieżki

Zostawiliśmy samochód na parkingu Roztoka i szlakiem zielonym ruszyliśmy rowerami w kierunku Babskiej Góry a następnie do Sosny Powstańców. Budząca się do życia przyroda aż biła po oczach swą świeżością i zielenią. Pierwsze, nieśmiałe konwalie zdobiły runo leśne a młode listki coraz bujniej zasłaniały prześwity w podszycie.

Wygodnym, ubitym duktem leśnym dotarliśmy po około 8km na skraj wsi Górki – do Sosny Powstańców.

Sosna Powstańców to stara, powalona sosna – ponura pamiątka po wyrokach carskich na powstańcach styczniowych. Na jej gałęziach bowiem Rosjanie wieszali uczestników walk.

Spod sosny dojechaliśmy dalej do wsi Górki. Tam przekroczyliśmy Kanał Łasica i odbiliśmy w lewo aby ścieżkami zatoczyć łuk i wrócić na szlak prowadzący do Zamczyska.

Obszar Ochrony ścisłej „Zamczysko”. To teren na pograniczu bagien i pasa wydm. Jeszcze kilka kilometrów i nasza dobrze ubita, wygodna ścieżka przechodząca nad bagniskami w drewniane kładki (obowiązek prowadzenia roweru) zamieniła się w piaszczystą drogę. Od tej chwili prowadzenie roweru na podjazdach i zjazdach stało się normą.

W tym miejscu znajduje się też wczesnośredniowieczne grodzisko z XIII wieku.  Wznosi się ono około 5 metrów nad poziom bagnistych łąk. Otoczone jest pierścieniem wałów i dwiema fosami. Dziś porasta je las i tylko wyobraźnia i historia mówią nam jak kiedyś wyglądało, jak się w nim żyło…Ale legendy o ukrytych w nim skarbach królowej Bony krążą po okolicy do dziś.

I zaczęły się Karpaty…

To wał wysokich wydm parabolicznych porośnięty starym lasem. Część tego obszaru objęta jest ochroną ścisłą. Tu mamy granice wydm i bagien. Niesamowicie wygląda to bliskie zestawienie tak przeciwstawnych sobie krajobrazów.

Kontynuując wędrówkę (bo tu już rower był więcej prowadzony niż “jechany”) dotarliśmy do Roztoki (1,5km + 6km). Jeśli startuje się z Leszna należy w pewnym momencie odbić w szlak niebieski.

Całość wycieczki ok. 25km

KAMPINOS – mapa szlaków. Można ją zobaczyć TUTAJ

Inne miejsca pod Warszawą warte zobaczenia znajdziecie we wpisie: Atrakcje wokół Warszawy

Troszkę dalej zaś: Mazowsze – atrakcje regionu

Polska – ciekawe miejsca

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie 😊