Mazowieckie Okolice Warszawy Puszcza Kampinoska

„Zamczysko”, Sosna Powstańców i Kampinoskie Karpaty

Puszcza Kampinoska szlaki

(V 2017)

Kampinos można zwiedzać o każdej porze roku – my tym razem wybraliśmy wiosenny maj. Wzięliśmy rowery i ruszyliśmy w Puszczę.

Jak najlepiej dojechać

Tę część Puszczy można zacząć eksplorować z Leszna (szlak żółty i zielony rowerowy) lub z Roztoki (szlak zielony).

Szlaki i ścieżki

Zostawiliśmy samochód na parkingu Roztoka i szlakiem zielonym ruszyliśmy rowerami w kierunku Babskiej Górki a następnie do Sosny Powstańców. Budząca się do życia przyroda aż biła po oczach swą świeżością i zielenią. Pierwsze, nieśmiałe konwalie zdobiły runo leśne a młode listki coraz bujniej zasłaniały prześwity w podszycie.

Wygodnym, ubitym duktem leśnym dotarliśmy po około 8km na skraj wsi Górki – do Sosny Powstańców.

Sosna Powstańców 1863 roku

Sosna Powstańców to stara, powalona sosna – ponura pamiątka po wyrokach carskich na powstańcach styczniowych. Na jej gałęziach bowiem Rosjanie wieszali uczestników walk.

Spod sosny dojechaliśmy dalej do wsi Górki. Tam przekroczyliśmy Kanał Łasica i odbiliśmy w lewo aby ścieżkami zatoczyć łuk i wrócić na szlak prowadzący do Zamczyska.

Obszar Ochrony ścisłej „Zamczysko”

To teren na pograniczu bagien i pasa wydm. Chroni on grąd wilgotny, pomnikowe dęby w dąbrowy świetlistej, a w runie takie rośliny jak lilię złotogłów i naparstnicę zwyczajną.

Jeszcze kilka kilometrów i nasza dobrze ubita, wygodna ścieżka przechodząca nad bagniskami w drewniane kładki (obowiązek prowadzenia roweru) zamieniła się w piaszczystą drogę. Od tej chwili prowadzenie roweru na podjazdach i zjazdach stało się normą.

W tym miejscu znajduje się też wczesnośredniowieczne grodzisko z XIII wieku.

To Stare Zamczysko – pozostałość dawnego grodu lub refugium, miejsca schronienia przed najazdem dla mieszkańców okolicy. Wznosi się ono około 5 metrów nad poziom bagnistych łąk. Otoczone jest pierścieniem wałów i dwiema fosami. Dziś porasta je las i tylko wyobraźnia i historia mówią nam jak kiedyś wyglądało, jak się w nim żyło…Ale legendy o ukrytych w nim skarbach królowej Bony krążą po okolicy do dziś.

Na wały grodziska obecnie wiodą drewniane pomosty i schody.

I zaczęły się Karpaty…

To wał wysokich wydm parabolicznych porośnięty starym lasem. Część tego obszaru objęta jest ochroną ścisłą (Obszar Ochrony Ścisłej Karpaty). Tu też mamy granicę wydm i bagien. Niesamowicie wygląda to bliskie zestawienie tak przeciwstawnych sobie krajobrazów.

Prowadzący granią wydmy szlak jest niezwykle malowniczy. Tu jednak, mimo iż podjazdy nie są może jakoś strasznie strome, trzeba się trochę napedałować, a nawet są odcinki do prowadzenia rowerów (zwłaszcza z dzieckiem).

Kontynuując wędrówkę dotarliśmy do Roztoki (1,5km + 6km). Jeśli startuje się z Leszna należy w pewnym momencie odbić w szlak niebieski.

Całość wycieczki ok. 25km

KAMPINOS – mapa szlaków. Można ją zobaczyć TUTAJ

Wszystkie posty o Puszczy Kampinoskiej znajdziesz tutaj: Kampinos – puszcza na wyciągnięcie ręki

Inne miejsca pod Warszawą warte zobaczenia znajdziesz we wpisie: Atrakcje wokół Warszawy

Wszystkie posty z województwa mazowieckiego znajdziesz tutaj: MAZOWSZE – atrakcje regionu

Więcej o ciekawych miejscach w Polsce:

Północ Polski

Polska Środkowa ;

Południe Polski

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie