Mazowieckie Okolice Warszawy Puszcza Kampinoska

Kładka Zaborowska, mokradła, wydmy i łąki

Szlaki Puszczy Kampinoskiej

Kampinoskie kontrasty, czyli mokradła i porośnięte sosnowym lasem wydmy. Najdłuższa w Kampinoskim Parku Narodowym kładka przerzucona nad rozlewiskami kanału Zaborowskiego. Stojąca pośrodku lasu wystawa fotografii. Bezkresne łąki, bażanty i pola kwitnących na biało ziemniaków.

To wszystko i jeszcze więcej widzieliśmy podczas naszej 20km pętli z Zaborowa, wokół Obszarów Ochrony Ścisłej Kalisko i Debły.

(VI 2022)

Jak najlepiej dojechać

Wycieczkę zaczęliśmy przy Zaborowie. Na rondzie trzeba skręcić w ul. Leśną, po kilkuset metrach znajduje się wejście do lasu (niebieski Południowy Szlak Krawędziowy). Jest tam miejsce na kilka parkujących samochodów. Z centrum Warszawy to ok. 30km.

Szlaki i ścieżki

Szlakiem niebieskim dojechaliśmy do zielonego (Południowy Szlak Leśny). Tu zaczynają się tereny podmokłe.

Kładka Zaborowska

To najdłuższa w Parku kładka poprowadzona nad ciągnącymi się malowniczo po lewej i po prawej stronie rozlewiskami kanału Zaborowskiego. Łęgi, olsy, porośnięte rzęsą mokradła. Wszystko to wygląda niezmiernie urokliwie.

Po kładce nie wolno jechać na rowerze, można go jedynie po niej prowadzić.

Po zejściu z kładki dotarliśmy do Zaborowa Leśnego. Jest tu wiata pikniowa, można tu dojechać też autem (ul. Zaborowska). Tu szlak zielony łączy się z żółtym i zaczyna się tzw. Groblowa Droga. To południowa granica Obszaru Ochrony Ścisłej „Zaborów Leśny”. Zdecydowana jego część jest niedostępna dla turystów (min. dolina bagienna Trzy Włóki).

Groblowa Droga (szlak żółty i zielony) prowadzą dalej prosto aby po ok. 1km dotrzeć do Mogiły Powstańców 1863 roku (trasa opisana TUTAJ). My jednak skręciliśmy w lewo w tzw. Szeroką Warszawską Drogę i okrążyliśmy od północy Obszar Ochrony Ścisłej Kalisko.

Obszar Ochrony Ścisłej Kalisko

Jest to ostoja łosi, dzików i ptaków takich jak żurawie, bociany czarne, myszołowy, czy sowy błotne.

Za Ławską Górą kontynuowaliśmy wycieczkę szlakiem zielonym, aż dotarliśmy do szlaku żółtego (Wierszowska Droga). To północne granice Obszaru Ochrony Ścisłej Debły.

Obszar Ochrony Ścisłej Debły

Jest to ostoja łosi, dzików, saren, bobrów, borsuków, lisów i ptaków drapieżnych. Tu pas wydmowy łączy się z pasem bagiennym tworząc niesamowity kontrast krajobrazów. To dla Puszczy Kampinoskiej typowe zestawienie, ale za każdym razem fascynujące.

Wystawa fotograficzna

Tutaj, w okolicy wsi Debły, na żółtym szlaku znaleźliśmy niesamowitą rzecz – wystawę fotograficzną w środku lasu. To kilkanaście wielkoformatowych tablic pokazujących leśne zdjęcia Marka Kalinowskiego – artysty fotografika związanego z Kampinoskim Parkiem Narodowym. Pan Marek już nie żyje od kilku lat, jego dzieła zaczyna pokrywać sosnowy pył, a gdzieniegdzie i mech. Nie wiem czy ktoś się tą wystawą opiekuje, ktoś o nią dba czy też pozostawioną samą sobie pochłonie za jakiś czas las…

Za Łysą Górą odbiliśmy w prawo w Kampinoski Szlak Rowerowy prowadzący do Zaborowa. Niemniej jednak na ostatnim odcinku przed dotarciem do samochodu musielibyśmy jechać po szosie (ul. Stołeczna i ul. Leśna) – a tego nie cierpimy całym sercem.

Przez łąki i pola

Dlatego odbiliśmy w ścieżkę, która granicą Parku Narodowego doprowadziła nas przez łąki i pola do niebieskiego Południowego Szlaku Krawędziowego, którym po śladach wróciliśmy do auta. Za plecami mieliśmy las, przed nami zaś falujące trawami i kwiatami łąki. Tu pole ziemniaków, tam rolki siana. Sielsko.

Karczma Zaborów

Po trasie wpadliśmy na obiad do Karczmy Zaborów. Klimatycznie, smacznie i mają rzemieślnicze kampinoskie piwa oraz kwas chlebowy😋.

KAMPINOS – mapa szlaków. Można ją zobaczyć TUTAJ

Wszystkie posty o Puszczy Kampinoskiej znajdziesz tutaj: Kampinos – puszcza na wyciągnięcie ręki

Inne miejsca pod Warszawą warte zobaczenia znajdziesz we wpisie: Atrakcje wokół Warszawy

Wszystkie posty z województwa mazowieckiego znajdziesz tutaj: MAZOWSZE – atrakcje regionu

Więcej o ciekawych miejscach w Polsce:

Północ Polski

Polska Środkowa ;

Południe Polski

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie