Mazowieckie Okolice Warszawy Puszcza Kampinoska

W sercu Puszczy – wydmy i mokradła wokół Roztoki

Szlaki Puszczy Kampinoskiej

Kampinoskie kontrasty, czyli mokradła i porośnięte sosnowym lasem wydmy. Niezwykle atrakcyjna ścieżka dydaktyczna „Dolinką Roztoki” i malownicze tereny Obszaru Ochrony Ścisłej Debły. Do tego stojąca pośrodku lasu wystawa fotografii.

To wszystko i jeszcze więcej widzieliśmy podczas naszej 16km pętli z Julinka, przez Łubiec, Roztokę, a dalej wokół Obszaru Ochrony Ścisłej Debły i Łysą Górę.

(I 2024)

Jak najlepiej dojechać

Wycieczkę można zacząć w Lesznie (parking samochodowy lub pętla autobusu 719). Można ją sobie również troszkę skrócić i wystartować 2km dalej, z Julinka. My tak właśnie zrobiliśmy. Samochód zaparkowaliśmy na terenie Julinek Park – w styczniu bezpłatnie, ale w sezonie letnim podejrzewam że już nie koniecznie 😉. Z centrum Warszawy to ok. 40km.

Ścieżki i szlaki

Szlak żółty

Z Leszna ruszamy szlakiem żółtym i kierujemy się ku Kotlinie Warszawskiej. Startując z Julinka dołączamy do szlaku żółtego po 2km. Wyszedłszy za bramę, teren dawnej szkoły cyrkowej zostawiamy po prawej. Po lewej zaś rozciąga się łąka  – w zimie smagana wiatrem, który unosił tumany lekkiego śnieżnego pyłu. A po środku dumnie stoją samotne sosny…W tej okolicy spotkaliśmy całkiem sporo narciarzy biegowych.

Wieś Łubiec

Po kilku kilometrach zbliżamy się do wsi Łubiec. Pierwszym co widzimy jest opuszczony dom. Potem wychodzimy z lasu i oczom ukazują się pozostałe zabudowania. Gdy mijamy stojący na rozstajach krzyż, idziemy dalej prosto (żółty szlak odbija w lewo) i znów wchodzimy w las.

Mogiła żołnierza

Wspinamy się na wydmę, na której stoi samotna mogiła – grób żołnierza poległego we wrześniu 1939 w walce o wieś Łubiec.

Szlak czerwony

W tym miejscu dołączamy do szlaku czerwonego, który poprowadzi nas przez jedne z piękniejszych w Puszczy obszarów wydmowych. Las jest tu cudowny, a szlak malowniczo się wije. Do tego pusto i spokojnie.

Po ok. 3,5km dochodzimy do szosy – to przecinająca Puszczę DK 579. Doszliśmy do Roztoki.

Ścieżka dydaktyczna „Dolinką Roztoki”

To pętla licząca 1,5km – jedna z najbardziej atrakcyjnych ścieżek dydaktycznych w Puszczy Kampinoskiej. Mamy tu porośniętą borem sosnowym wydmę, malownicze łąki, Kanał Zaborowski, za którym rozciąga się Obszar Ochrony Ścisłej „Roztoka”. Warto zrobić tę niewielką pętelkę.

Więcej na ten temat TUTAJ

Szlak zielony

Przekroczywszy most na Kanale Zaborowskim skręcamy w prawo w szlak zielony. To wygodna, szeroka arteria, którą po 2,5km dojdziemy do skrzyżowania z żółtym, w który skręcamy w prawo. Dojdziemy nim do północnych granic Obszaru Ochrony Ścisłej Debły.

Obszar Ochrony Ścisłej Debły

Jest to ostoja łosi, dzików, saren, bobrów, borsuków, lisów i ptaków drapieżnych. Tu pas wydmowy łączy się z pasem bagiennym tworząc niesamowity kontrast krajobrazów. To dla Puszczy Kampinoskiej typowe zestawienie, ale za każdym razem fascynujące. To zdecydowanie jedno z piękniejszych miejsc w Puszczy.

Kładka nad Kanałem Zaborowskim i rozlewiskami oczaruje o każdej porze roku.

Wystawa fotograficzna

Po opuszczeniu bagien, w okolicy wsi Debły, napotkamy niesamowitą rzecz – wystawę fotograficzną w środku lasu. To kilkanaście wielkoformatowych tablic pokazujących leśne zdjęcia Marka Kalinowskiego – artysty fotografika związanego z Kampinoskim Parkiem Narodowym.

Końcówka szlaku

Idziemy dalej prosto szlakiem żółtym, który po 1,5km łączy się z niebieskim. Jeśli startowaliśmy z Leszna, po kolejnych 2,5km będziemy na miejscu. My, chcąc dojść do Julinka po ok. 500 metrach od połączenia szlaków  skręciliśmy w prawo w szlak rowerowy. Po kolejnym kilometrze doszliśmy do szosy.

KAMPINOS – mapa szlaków. Można ją zobaczyć TUTAJ

Wszystkie posty o Puszczy Kampinoskiej znajdziesz tutaj: Kampinos – puszcza na wyciągnięcie ręki

Inne miejsca pod Warszawą warte zobaczenia znajdziesz we wpisie: Atrakcje wokół Warszawy

Wszystkie posty z województwa mazowieckiego znajdziesz tutaj: MAZOWSZE – atrakcje regionu

Więcej o ciekawych miejscach w Polsce:

Północ Polski

Polska Środkowa ;

Południe Polski

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie