Jedziecie w tym sezonie na narty?
Jeśli tak, to ten tekst jest dla Was! Szczegółowe i dokładne opisy znajdziecie we wpisach. Tutaj mam dla Was krótką charakterystykę oraz kilka spostrzeżeń i tipów. Co, jak i gdzie 😊.
spis treści
AUSTRIA
Zillertal, Kaprun – Zell am See,
WŁOCHY
Sellaronda, Cortina d’Ampezzo, Kronplatz; 3 Zinnen; Bormio – Livigno, Val di Sole , Madonna di Campiglio, Ski Center Latemar, Alpe Cimbra,
SZWAJCARIA
SŁOWACJA
ZILLERTAL , Austria
Tu na długości ponad 40 km znajdują się 4 duże i kilka mniejszych ośrodków narciarskich ( HochZillertal – Hochfügen, Zillertal Arena, Mayrhofen, Hintertux). Na jednym skipassie można tutaj przejechać 530 km tras!
Tutaj też mamy takie atrakcje jak najbardziej stroma trasa zjazdowa w Austrii – słynna Harakiri o 78% nachyleniu, czy wyczynowa Eberharter Goldpiste. Tutaj wreszcie sezon na lodowcu Hintertux trwa przez cały rok.
W całej dolinie jeździ się na wysokości 1500 – 2500m n.p.m. Kilka tras zjazdowych schodzi niżej, trasy na lodowcu położone są oczywiście wyżej, na wysokości 3000 m n.p.m.
TIPY na narty w ZILLERTAL
-
Nastawić się na zwiedzanie zagłębi (nie ograniczać się do jednego)
-
Kwatera/nocleg – każde miasteczko jest dobre (niekoniecznie blisko wyciągu i tak będzie się jeździć w różne miejsca)
-
Nie nastawiać się na doznania kulinarne
-
Samodzielne gotowanie to najlepsza opcja
-
Pobierając aplikacje SKILINE można prześledzić dokładnie swoją dzienną trasę (ilość km, przewyższenia, itp.)
-
Zawsze sprawdzić pogodę przed wyjazdem na lodowiec Hintertux
-
Gwarancja śniegu od początku grudnia (trasy w większości otwarte, przygotowane, dośnieżone)
-
Karnet Zillertaler Superskipass: sezon 2023/2024
-
Wielkość zagłębia sprawia, że jest ono dobrym rozwiązaniem także na okresy szczytu sezonu
Szczegóły we wpisie: TUTAJ
KAPRUN – ZELL am SEE, Austria
W ośrodku Zell am See jest 30 tras zjazdowych (77km). Jeździ się na wysokości od 750 do 1950 m n.p.m.
W Kaprun jeździmy na 41km tras. Trasy rozłożone są na wysokości od 800 do 3030m n.p.m. Tutaj mamy możliwość jazdy na lodowcu Kitzsteinhorn (3203 m n.p.m.), co gwarantuje nie tylko fantastyczne widoki ale i wydłuża sezon narciarski.
To właśnie w Kaprun mamy trasę Black Mamba, której nachylenie dochodzi do 63%.
TIPY na narty w KAPRUN – ZELL am SEE
-
Zell am See bardziej „żyje” wieczorami niż Kaprun
-
Kompleks basenowy TAUERN SPA Zell am See – Kaprun – wyśmienity pomysł na ponarciarski wieczór
-
Nie nastawiać się na doznania kulinarne
-
W okresach wysokiego sezonu tłok na trasach.
-
Jest to dobre zagłębie na okres poza sezonem
Szczegóły w opisie: TUTAJ
SELLARONDA, Włochy
Sellaronda to największa narciarska karuzela w Europie. Jest to szlak narciarski przebiegający wokół masywu Sella przez cztery najsłynniejsze przełęcze w Dolomitach: Passo Pordoi, Passo Campolongo, Passo Gardena i Passo Sella.
Długość Sellarondy to prawie 40 km tras położonych od 1465 m n.p.m. do 2300 m n.p.m. Mowa tutaj o tych biegnących w tzw. linii prostej do celu. Wokół bowiem aż kłębi się od opcji zjazdowych w poszczególnych zagłębiach.
Sellaronda łączy się z trasami Marmolady.
Aby przejechać Sellaronde należy wykupić skipass Dolomitisuperski.
TIPY na SELLARONDE
-
Sellaronda to Dolomity, czyli najpiękniejsze pasmo Alp.
-
Wszystkie zagłębia w regionie są ze sobą połączone trasami Sellarondy. Można więc na nartach zwiedzać poszczególne ośrodki. Można mieszkać w jednym a jeździć w innym nie korzystając przy tym ze skibusu czy samochodu.
-
Wielość tras i możliwości sprawia, że jest to opcja dobra na tzw. szczyt sezonu (Boże Narodzenie – Sylwester, Wielki Tydzień – Wielkanoc, ferie)
-
Gwarancja śniegu od początku grudnia (trasy otwarte, przygotowane, dośnieżone)
-
Oficjalna strona Dolomiti Superski
-
Z rana polecam zaczynać Sellarondę w kierunku pomarańczowym. Chodzi o nasłonecznienie gór. Ruszając w kierunku pomarańczowym jedziemy razem ze słońcem. Ono “przesuwa się” razem z nami w ciągu dnia. Tak więc szusujemy po nasłonecznionych stokach i rano i wieczorem. Ruszając w kierunku przeciwnym, zielonym – musimy najpierw dogonić nasłonecznione obszary, a to trochę trwa. Po południu na odmianę mijamy się ze słońcem.
-
Selva di Valgardena / Selva Volkenstein – przyjemne, słoneczne, tyrolskie miasteczko, które zachowało charakter górskiej wioski. Na tym odcinku Sellarondy brak jest wyciągu tranzytowego. Trzeba wejść na kładkę a potem pieszo przejść nad ulicą aby kontynuować jazdę po okręgu. (ostatnia aktualizacja 2017, może się więc coś już zmieniło)
-
Corvara di Badia – moja ulubiona miejscówka przy Sellaronda. Bezpośredni dostęp do tras Selly i olbrzymie własne zagłębie połączone z La Villa. Przyjemne, bardzo słoneczne miasteczko.
-
Colfosco – To bardzo mała wioska pomiędzy Val Gardeną a Corvarą. Leży w kotlinie dlatego przez większość dnia panuje tam niestety cień. W dolnych partiach jeździ dużo szkółek.
-
Arabba – niewielka wioska. Dzieje się tu znacznie mniej niż w Corvarze, chociaż i tak podobno nudzić się nie można. Z moich obserwacji dziennych wynika, że Arabba niestety w większości dnia zanurzona jest w głębokim cieniu. Od kilku lat funkcjonuje tu wyciąg tranzytowy nad ulicą, co znacznie ułatwia przemieszczanie się.
-
Arabba to punkt startowy na Marmoladę– najwyższy szczyt południowo-wschodnich Alp. Trasa dojazdowa jest długa, płaska i dość nudna. Wjazd wagonikiem za to ekscytujący. Punkt widokowy znajduje się na Punta Rocca (3250 m n.p.m.). Roztacza się stamtąd zapierający dech w piersiach widok na Marmoladę (3343 m n.p.m.) oraz cały masyw Sella. Zjeżdża się albo kolejką albo czerwoną trasą do Passo Fedaia, Padon i dalej do Arabba. Zjazd, mimo że jest czerwony, nie należy do najłatwiejszych.
-
Canazei – alpejskie miasteczko położone na wysokości 1460 m n.p.m. Wyciąg banieczkowy wwozi bezpośrednio na Sellarondę, w okolice Belvedere – Pordoi.
Szczegóły w opisie: TUTAJ
CORTINA D’AMPEZZO, Włochy
Cortina d’Ampezzo – położona w regionie Vento „Perła Dolomitów” . Szlaki i trasy w nich to przyjemność w czystej postaci. Monolity na wyciągnięcie ręki. Tu nie jedzie się tylko po narciarskie kilometry ale też po widoki! Wokół Cortiny mamy kilka terenów narciarskich. Większa część jest ze sobą połączona co daje naprawdę szerokie możliwości szusowania, zwiedzania i podziwiania okolicy.
TIPY na narty w CORTINA D’AMPEZZO
-
Cenowo Cortina zdecydowanie przewyższa większość włoskich (i austriackich) alpejskich miasteczek. Niemniej jednak w sezonie niskim, czyli np. na przełomie marca i kwietnia można znaleźć naprawdę atrakcyjne oferty. A dolina d’Ampezzo jest o tej porze roku przecudowna!
-
Jeśli nie chcemy mieszkać w samej Cortinie mamy takie opcje jak Borca di Cadore czy San Vito di Cadore. Są to małe miasteczka, właściwie alpejskie wioski jednak dobrze skomunikowane ski busami z ośrodkami narciarskimi.
-
W Cortina d’Ampezzo jest więcej wysmakowanych butików niż restauracji, w których można zjeść kolację. Chociaż tych ostatnich też nie brakuje.
-
Faloria – jeździ się na płaskowyżu na wysokości około 2200 m n.p.m. Wyciąg z samej Cortiny d’Ampezzo.
-
Faloria połączona jest przez Rio Gere z siodłem Forcella Staunies (przy Monte Cristallo)
-
Tofana – Pomedes to największy ośrodek. Znajduje się on pod górującym nad okolicą szczytem Tofana di Mezzo (3244m n.p.m.).Bezpośrednio z Cortiny wciągamy się banieczkami do Col Druscie. Stąd rozchodzą sią trasy.
-
Cinque Torri – cudowne trasy wytyczone tuż pod samymi skalnymi wieżami Dolomitów. Od niedawna połączenie tranzytowe z Tofana- Pomedes.
-
Passo Falzarego i szczyt Lagazuoi (dosłownie kawałek dalej za Cinque Torri )
Szczegóły w opisie: TUTAJ
KRONPLATZ , Włochy
Kronplatz, po włosku Plan de Corones to leżący w Południowym Tyrolu szczyt liczący 2275m n.p.m. oraz popularny ośrodek narciarski. To jedna góra oblepiona trasami narciarskimi i wyciągami. Jest tu naprawdę sporo możliwości do zjazdów a jeśli doliczyć te po drugiej stronie doliny (przy Piz de Plaies) to robi się ich aż 120km. Są tu trasy czerwone i kilka czarnych ale zdecydowana większość to trasy niebieskie – szerokie, łagodne stoki, idealne na pierwsze narciarskie kroki.
To istne królestwo szkółek narciarskich i rodzin z dziećmi.
TIPY na narty na KRONPLATZ
- Dużo tras niebieskich – idealny teren na pierwsze narciarskie kroki (dużo szkółek, dużo dzieci).
- Trasy długie, po kilka kilometrów
- Połączenie z Piz de Plaies
- Niedaleko znajduje się ośrodek 3 Zinnen – warto odwiedzić.
- Dogodne połączenie koleją
- Noclegu warto szukać w miejscowościach ze stacjami kolejowymi, w pobliżu stacji
Szczegóły w opisie: TUTAJ
3 ZINNEN , Włochy
Drei Zinnen, po włosku Tre Cime to leżące w Południowym Tyrolu zagłębie, które swą nazwę wzięło od Tre Cime de Lavaredo – masywu górskiego składającego się z trzech głównych, jakże charakterystycznych szczytów: Cima Ovest, Cima Grande i Cima Piccola.
To tak naprawdę trzy zagłębia połączone niedawno w jedną całość. A w planach są jeszcze kolejne połączenia i rozbudowa! Już dziś jest tu ponad 100km tras, a za jakiś czas będzie jeszcze więcej.
W dolinie Val Pusteria na narciarzy biegowych czeka ponadto około 200km tras!
TIPY na narty w 3 ZINNEN
- Duża różnorodnośc tras – od długich i szerokich niebieskich po najstromsze we Włoszech czarne.
- Zagłębie z potężnym potencjałem. Duża możliwość rozbudowy, w tym połączenie z Sellarodna.
- Niedaleko znajduje się ośrodek Kronplatz – warto odwiedzić.
- Dogodne połączenie koleją
- Noclegu warto szukać w miejscowościach ze stacjami kolejowymi, w pobliżu stacji.
Szczegóły w opisie: TUTAJ
LIVIGNO – BORMIO, Włochy
Livigno to jeszcze do połowy XX wieku odcięta od świata przez znaczną część roku wioska. Dziś to znana strefa bezcłowa i popularny kurort narciarski. Usytuowane niedaleko granicy ze Szwajcarią, we włoskiej Lombardii miasteczko leży na końcu malowniczego Lago di Livigno.
Bormio to malownicze, pochodzące jeszcze z czasów rzymskich miasteczko. Pełno tu ciasnych zaułków, sklepików, kafejek, kawiarni i restauracji. Trasy narciarskie znajdują się pomiędzy stacjami Bormio 2000 a Bormio 3000. Jest ich łącznie 50km. Najsłynniejsza z nich to Stelvio, na której rok rocznie od 1993 odbywa się Puchar Świata w biegu zjazdowym mężczyzn.
TIPY na narty w LIVIGNO – BORMIO
-
Dojazd do Livigno odbywa się przez leżący na granicy szwajcarsko – włoskiej, liczący ponad 3,5km tunel Munt la Schera – ograniczenia godzinowe wjazd/wyjazd. Zawsze trzeba sprawdzić aktualne komunikaty. Cennik TUTAJ ; Godziny TUTAJ
-
Wzdłuż Livigno przebiega dość ruchliwa szosa. Trzeba więc rozważnie dobierać miejsca noclegów. W „środku” panuje zgoła inny nastrój. Szeroki, długi deptak pełen jest ludzi w zasadzie o każdej porze dnia i wieczora. Mamy tu sklepy wolnocłowe, mnóstwo kafejek, restauracji i pubów.
-
Livigno to dwa ośrodki leżące po dwóch przeciwległych stronach doliny (Niepołączone a odległości między początkowymi stacjami wyciągów duże. W grę wchodzi tylko ski bus albo samochód.) Po stronie miasteczka mamy Costaccia – Vetta Blessaccia, a po przeciwnej Monta della Neve – Monte Sponda i wyciągającą w górę kolejkę Mottolino (trasy trudniejsze).
-
Trasy w Bormio położone są na wyższej wysokości niż w Livigno.
-
W Livigno mamy większy wybór tras niż w Bormio.
-
Bormio od Livigno dzieli 40km, ale ten odcinek pokonuje się w co najmniej godzinę.
Szczegóły w opisie: TUTAJ
VAL di SOLE, Włochy
Val di Sole, czyli Dolina Słońca jest jednym z bardziej znanych regionów narciarskich w Europie.
Znajduje się tu kilka ośrodków narciarskich. W dużej części są one połączone z tymi leżącymi w sąsiedniej Val Rendena (ze słynną Madonna di Campiglio na czele), co daje wręcz nieograniczone możliwości w szusowaniu po ciągle nowych terenach bez konieczności transportu samochodem czy ski busem. Krótko mówiąc to ponad 150km tras narciarskich.
Nie można zapomnieć też o oddalonym nieco Passo Tonale i kolejnych 100km zjazdów. Dodatkowo na lodowcu Presena sezon trwa praktycznie cały rok! Ponadto nazwa doliny zobowiązuje – ilość dni słonecznych to średnio 8 na 10 .
Generalnie mamy tu trzy obszary znazdowe: Skiarea Campiglio (Marilleva, Folgarida, Madonna di Campiglio, Pinzolo), Ponte di Legno-Tonale (Passo Tonale, Lodowiec Presena, Ponte do Legno) i Pejo.
TIPY na narty w VAL di SOLE
-
Marilleva, Folgarida, Madonna di Campiglio i Pinzolo sa ze sobą połączone w Skiarea Campiglio. Obowiązuje tu jeden karnet obejmujący też trasy w Pejo (ośrodek niepołączony nartostradami, przejazd skibusem lub autem). Cennik: TUTAJ
-
Ponte di Legno – Tonale leży osobno. Trzy jego części są ze sobą połączone trasami i wyciągami, niemniej jednak ze Skiarea Campiglio połączenie jest szosą – skibus lub auto. Obowiązuje tu osobny skipass. Cennik: TUTAJ
-
Jeśli jednak chcemy korzystać ze wszystkich ośrodków w Val di Sole i wokół Madonna di Campiglio wtedy trzeba kupić Superskirama. Cennik: TUTAJ.
-
Karnety można kupić online z wyprzedzeniem i wtedy wychodzi taniej. Niemniej jednak w przypadku Superskirama trzeba się zdeklarować, z którego miejsca będzie się je odbierać i zaczynać jazdy już w momencie kupna.
-
W Marilleva i Folgarida tłok na trasach nawet w sezonie niskim. Jak jednak oddalimy się od tych zagłębi w kierunku Madonna di Campiglio jest już tylko lepiej. Pinzolo – trasy puste. Ponte di Legno-Tonale – tu rozszerzony karnet i osobne położenie automatycznie powodują zmniejszenie ilości ludzi.
-
Gwarancja śniegu od początku grudnia (trasy w większości otwarte, przygotowane, dośnieżone)
-
W Marilleva 1400 znajdują się duże, betonowe hotele tuż przy stokach narciarskich. W Madonna di Campiglio są najwyższe ceny kwater. W Pejo można skorzystać z basenów termalnych. Passo del Tonale – hotele to w dużej części betonowe wieżowce. Ponte di Legno i Temú – tu zdecydowanie znajdzie się atmosferę alpejskiej wioski.
-
Chcąc pojeździć w różnych zagłębiach osobiście polecam znaleźć miejscówkę gdzieś po środku. Idealnie do tego nadaje się Mezzana lub Pellizzano.
-
Najepiej wybrać zakwaterowanie z aneksem kuchennym. Mimo iż we włoskich Alpach można smacznie zjeść, to opcja samodzielnego gotowania znacznie mniej uszczupla budżet.
Szczegóły w opisie: TUTAJ
MADONNA di CAMPIGLIO
Madonna di Campiglio uważana jest za włoską stolicę sportów zimowych. To położony w Dolomitach, legendarny kurort, do którego przyjeżdżała śmietanka towarzyska wielkiego świata. Lubiła tu też spędzać czas cesarzowa Sissi. To właśnie tu dziś rozgrywają się zawody Pucharu Świata w narciarstwie alpejskim i tu w 1985 roku zadebiutował Alberto Tomba.
Madonna di Campiglio leży w Dolinie Rendena, należy jednak do ogromnego skiregionu powstałego z połączenia Marillevy, Folgaridy i Pinzolo. To łącznie ponad 150km tras, po których jeździ się na wysokościach 1400-2500m n.p.m.
TIPY na MADONNA di CAMPIGLIO
-
Skiarea Campiglio to połączone ośrodki Madonna di Campiglio, Pinzolo, Marilleva, Folgarida. Obowiązuje tu jeden karnet obejmujący też trasy w Pejo (ośrodek niepołączony nartostradami, przejazd skibusem lub autem). Cennik: TUTAJ
-
Gwarancja śniegu od początku grudnia (trasy w większości otwarte, przygotowane, dośnieżone)
-
W Madonna di Campiglio ceny kwater są wysokie. Połączenie całego zagłębia trasami narciarskimi i wyciągami sprawia, że swobodnie możemy mieszkać w innym miasteczku.
Szczegóły w opisie: TUTAJ
SKI CENTER LATEMAR
Ski Cener Latemar to duże zagłębie łączące ośrodki narciarskie: Obereggen – Latermar – Pampeago – Predazzo, łącznie ok. 50km tras. Jeździ się tu na wysokości od 1500 m n.p.m. do 2500 m n.p.m. To środkowe Dolomity – Val di Fiemme, Trydent. Zjazdy są długie, trasy umiarkowanie trudne, widoki piękne. Masyw Latemar nazywany jest przecież przedsionkiem Dolomitów.
TIPY na narty w SKI CENTER LATEMAR
- Trasy między Pampeago a Oberregen – czerwone, poprzecinane niebieskimi nartostradami. W sam raz dla rodzin z dziećmi.
- Trasy między Pampeago a Predazzo – w zasadzie same czerwone i kilka czarnych, w tym słynna Zangen Pala di Santa o nachyleniu 58% i długości około 3 km.
- Trasy w większości z opcją sztucznego dośnieżania
- Całość Skisenter Latemar jest ze sobą połączona wyciągami i trasami. Zakwaterowania można więc szukać w różnych miejscowościach.
Szczegóły w opisie: TUTAJ
ALPE CIMBRA
Skitour dei Forti to licząca około 80km tras karuzela narciarska. Każdy tu znajdzie coś dla siebie. Są tu trasy i łatwe i naprawdę trudne. Jak wszędzie zdecydowana większość to oczywiście średnie. Największym ośrodkiem jest Skiarea Folgaria, skąd odchodzi największa ilość połączonych ze sobą tras. Skiarea Lavarone jest trochę mniejsze i położone osobno.
TIPY na narty w ALPE CIMBRA
- Nawet w lutym, czyi w szczycie sezony stoki puste.
- Długie trasy.
- Skiarea Folgaria to ośrodki od Serrada do Fiorentini połączone ze sobą trasami i wyciągami. Osobno położona jest Skiarea Lavarone.
- Bardzo dobre przygotowanie tras. Na większości opcja sztucznego dośnieżania.
- Trydenckie szczyty widać jak na dłoni, a przy dobrej widoczności można zobaczyć też Tyrol Południowy.
ST. MORITZ, Szwajcaria
St.Moritz jest uważany za najstarszy i jeden z najbardziej znanych ośrodków narciarskich na świecie, za miejsce narodzin zimowego wypoczynku.
To położone na wysokości 1800m n.p.m., nad jeziorem St. Moritz miasto szczyci się, że posiada ponad 300 słonecznych dni w roku. Dlatego właśnie słoneczko jest prawnie chronionym od 1930 roku symbolem miasta.
Ośrodki narciarskie w szwajcarskim St. Moritz to Corviglia, Corvatsch, Diavolezza.
Corviglia – zagłębie to znajduje się bezpośrednio nad miastem St. Moritz (kolejki z Sankt Moritz Dorf, Sankt Moritz Bad i z Celeriny). Z St. Moritz Dorf wyjeżdża kolej szynowa, a z pozostałych kolejki linowe. Mamy tu 24 wyciągi i ponad 155km tras zjazdowych. Jeździ się na wysokości od około 2000 do 3057m n.p.m.
Corvatsch – zagłębie to jest usytuowane po przeciwległej stronie doliny, w pewnej odległości od miasta. Mamy tu 14 wyciągów i ponad 120km tras zjazdowych. Jeździ się na wysokości od około 2000 do 3303m n.p.m.
TIPY na narty w SZWAJCARII
-
Kwatera/nocleg – szukać opcji z aneksem kuchennym i możliwością samodzielnego przygotowania posiłków.
-
Warto poszukać ofert sleep + ski. Wtedy można sporo oszczędzić na karnecie.
-
Stołować się we własnym zakresie. Można zabrać ze sobą z Polski zapas jedzenia i zakupy ograniczyć do niezbędnego minimum (wyjdzie na pewno najtaniej). Niemniej jednak ceny artykułów spożywczych w sklepach COOP są do wytrzymania.
-
Po wjeździe do Szwajcarii należy wyłączyć pobieranie danych w telefonie komórkowym (wysokie stawki, ogromne koszty) i korzystać z Wi-Fi
-
Zabierać ze sobą na stok suchy prowiant (wysokie ceny w górskich restauracjach)
-
Aktualnie otwarte trasy/wyciągi w Corviglia można sprawdzić TUTAJ
-
Aktualnie otwarte trasy/wyciągi w Corvatsch można sprawdzić TUTAJ
-
Rozkład autobusówPostabus można sprawdzić TUTAJ
-
Karnety narciarskie najlepiej kupować z wyprzedzeniem i online (cena wzrasta wraz ze skracaniem się czasu do rozpoczęcia jazd, online również tańsze)
-
Karnety: cennik 2023/2024
-
Przy wielu stacjach kolejki jest dostęp do bezpłatnych hotspotów Wi-Fi.
-
Istnieje możliwość bezproblemowego i bezpłatnego pozostawienia plecaków (np. z butami) przy wielu stacjach kolejki.
-
Dworzec kolejowy w St. Moritz położony jest na dnie doliny, miasto zaś rozpościera się na wzgórze. Jest to całkiem spora różnica wysokości! Najlepiej więc skorzystać z długich schodów ruchomych. Mają one początek na podziemnym parkingu Parkhouse Serletta zlokalizowanym blisko dworca i jeziora.
-
Spróbować szwajcarskiego fondue i objeść się czekoladami Lindta 😊
Szczegóły w opisie: TUTAJ
CHOPOK, Słowacja
Chopok to leżący w Tatrach Niżnych na Słowacji szczyt liczący 2024m n.p.m. To popularny cel letnich wycieczek i dobry punkt widokowy ale przede wszystkim największy na Słowacji ośrodek narciarski. Pojeździć tu można na około 50km tras o różnym stopniu trudności. Są też rozległe tereny freeride’owe.
Ponadto ośrodek Jasná – Chopok leży niecałe 200km od Krakowa i niecałe 500km od Warszawy. Tak więc jak ktoś ma za mało czasu aby skoczyć na pełny tydzień w Alpy – Chopok będzie bardzo fajną opcją na kilka narciarskich dni.
TIPY na narty na CHOPOKU
- W zasadzie wszystkie trasy mogą być dziś sztucznie dośnieżane.
- Jeździ się po północnej i południowej stronie góry. Przejazd tylko przez szczyt.
- Stoki południowe są ładnie oświetlone, północ tonie w cieniu.
- Wiatr – niestety często wieje i powoduje zamknięcie gondoli i wyciągów szczytowych.
- W szczytowych partiach Chopoka od strony północnej często jeździ się po lodowej skorupie.
- Karnety można kupić przez Internet na stronie gopass.sk. Jest wtedy rabat. Cennik: TUTAJ
- W przypadku złej pogody można jednorazowo wymienić skipass na bilet wstępu do Tatralandii.
- Parkingi (Lúčky i Zahradky) dość szybko się zapełniają. W sezonie wysokim warto być jeszcze przed otwarciem wyciągów (08:30).
- Trzeba się liczyć z wysokimi cenami.
- Jeśli się chce pojechać gdzieś budżetowo – to chyba jednak nie tędy droga. W Alpach może wydamy więcej ale też i pojeździmy zdecydowanie więcej, suma summarum rachunek wyjdzie na korzyść alpejskich stoków. Jeśli jednak naszym deficytem jest czas, to właśnie Chopok może okazać się rozwiązaniem. Tu dojedzie się szybko i sprawnie. Warto ruszyć w trasę nawet na narciarski weekend!
Szczegóły w opisie: TUTAJ
Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie
We Włoszech trasy zjazdowe są przygotowane starannie i to nie tylko w okresie ferii. Jeśli jest słoneczna pogoda co często ma miejsce, narciarskie szusowanie jest niesamowitą przygodą. Szczególnie wśród lekko zabarwionych czerwonym odcieniem skalnych wież w Dolomitach.
W grudniu miałam przyjemność być we Francji, w regionie Haute- Savoie. Uwielbiam to miejsce, chyba jedno z moich ulubionych we Francji. Dużo razy udało mi się być w górach, gdzie pogoda nam bardzo dopisała – światło było niesamowite w niektórych momentach. Najlepiej było wyjść troszeczkę później w góry i zostać, aż do samego zachodu słońca. Miejsca w których byliśmy to przede wszystkim: Le Môle, La Pointe de Miribel, Les Voirons, La Pointe de Chésery, Le Semnoz (Annecy).