Kujawsko-pomorskie

Zamek w Rogóźnie

kujawsko-pomorskie na weekend

Krzyżacka komturia

W pobliżu Grudziądza, na wysokiej, niedostępnej skarpie stoi krzyżacki zamek. U jego stóp wije się wąska szosa, kawałek dalej jest niewielka wieś. To Rogóźno i zamek w Rogóźnie.

Każdy kto czytał choć jeden tom „Odrodzonego Królestwa” Elżbiety Cherezińskiej do zamku, w którym komturem był Zyghard von Schwarzburg, pojechać musi.

Choć dostać się tam łatwo nie jest. Do tej krzyżackiej komturii nie prowadzi bowiem żaden szlak, żadna ścieżka nawet…

Trochę historii

Zamek w Rogóźnie wznieśli Krzyżacy w połowie XIII stulecia. Postawili go na miejscu starego grodu słowiańskiego, na stromym wzgórzu, gdzie malutka Gardęga wpada do Osy.

Początkowo była to warownia drewniana, otoczona wałami ziemnymi. Z czasem zastąpiła ją murowana twierdza.

Od 1285 do 1333 roku zamek stanowił siedzibę komtura. Następnie, do 1454 roku podlegającego bezpośrednio władzy Wielkiego Mistrza, wójtostwa. W latach 1309-1312 obradowała tu generalna kapituła z udziałem 51 komturów.

Na początku XV wieku zamek został zdobyty i zniszczony przez wojska polskie i dodatkowo spalony przez wycofujących się Krzyżaków. Co prawda odbudowany został siedzibą starostów królewskich, ale z roku na rok, z dziesięciolecia na dziesięciolecie podupadał coraz bardziej i bardziej.

Ostateczny kres budowli zadali najpierw w XVII stuleciu Szwedzi, którzy wysadzili część zamku w powietrze, a potem w XVIII wieku dokończyli dzieła Prusacy, którzy rozebrali ruiny, by pozyskać cegły do budowy twierdzy w Grudziądzu.

Współcześnie, do połowy lat 90-tych XX wieku krzyżacka warownia należała do Agencji Własności Rolnej. Dziś jest w rękach prywatnych.

Co zostało

Do dziś zachowała się m.in. monumentalna siedmiokondygnacyjna wieża bramna zamku średniego, długi fragment zewnętrznego muru z narożną, okrągłą wieżyczką, pozostałości czterech baszt wykuszowych oraz pozostałości prawdopodobnie jeszcze gotyckich obiektów gospodarczych. Z zamku górnego przetrwały jedynie niewielkie fragmenty murów. W dolinie znajduje się rezerwat przyrody Rogóźno-Zamek.

Zwiedzanie

(stan, listopad 2021)

Zdecydowanie nie jest proste.

Według mapy istnieje dojście od góry. Tam jednak na naszej drodze stanął dawny PGR (dziś zakład prywatny), brama i zakaz wstępu. Podążając drogą mijającą gospodarstwo rolne po prawej stronie też niewiele wskóraliśmy. Droga zakończona była zamkniętą bramą, a za nią biegły dwa wielkie, szczekające psy.

Wróciliśmy więc na szosę wijącą się u podnóża warowni, zaparkowaliśmy na poboczu, wciągnęliśmy na nogi porządne, górskie buty i ruszyliśmy pod górę. Zamek jest własnością prywatną, ale żadnej tabliczki o zakazie wstępu nie zauważyliśmy. Próbowaliśmy wybrać najmniej stromy fragment na podejście. Od dołu wyglądało całkiem ok, w „praniu” okazało się całkiem stromo i ślisko. Wiedzieliśmy już, że na drogę w dół musimy wymyślić coś innego.

Byliśmy tam w listopadzie, kiedy bezlistne drzewa dawały możliwość oglądania i podziwiania zamku nawet z szosy. W lecie, kiedy listowie jest bujne – nie ma na to szans.

Wdrapawszy się na górę podeszliśmy pod wieżę bramną zamku średniego, przeszliśmy się kawałek wzdłuż muru. Szukając zejścia od drugiej strony natrafiliśmy na kolejny fragment murów. Było pusto i nostalgicznie. I wszędzie niesamowicie stromo. W końcu ostrożnie zsunęliśmy się mniej więcej w tym samym miejscu co podchodziliśmy tracąc wysokość jedynie pod mniejszym kątem.

Wróciliśmy do auta, zabłocone buty schowaliśmy do bagażnika i ruszyliśmy do Grudziądza.

I na koniec jeszcze mała uwaga. Krzyżackiego Rogóźna nie można pomylić z Rogoźnem. To ostatnie leży w województwie wielkopolskim i też zapisało się poważnie na kartach historii. 8 lutego 1296, na zamku w Rogoźnie zginął zamordowany w zasadzce Przemysł II – pierwszy król Polski koronowany po rozbiciu dzielnicowym. Dziś zamku już nie ma.

Zamek w Rogóźnie odwiedziliśmy podczas jesiennej mikrowyprawy: Grudziądz, zamki krzyżackie i morze

Wszystkie posty o Kujawach, Ziemi Chełmińskiej i Ziemi Dobrzyńskiej znajdziesz tutaj: Kujawsko-pomorskie – atrakcje regionu

Post o wszystkich odwiedzonych przez nas zamkach krzyżackich znajdziesz tutaj: Zamki Krzyżackie w Polsce

Więcej o ciekawych miejscach w Polsce:

Północ Polski

Polska Centralna ;

Południe Polski

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie