Dalej i Dłużej Panama

Półwysep Azuero – pustynia w tropikalnym kraju, wieloryby i uciekające muszle

(sierpień 2019)

Półwysep Azuero

Leżący od strony Pacyfiku Półwysep Azuero to najgorętsze i najsuchsze miejsce w Panamie.

Naszym celem było Pedasi, skąd chcieliśmy popłynąć na Isla Iguana. Jednak zanim dotarliśmy szczęśliwie na miejsce mieliśmy do przejechania niemały kawałek drogi. Chcieliśmy też zwiedzić suchy las deszczowy i słoną ziemię, czyli Park Narodowy Sarigua.

Trasa, czyli jak dostać się do Parku Narodowego Sarigua

Sprawa nie jest prosta. My wyjechaliśmy rano z El Valle de Anton do leżących na szosie panamericana Las Uvas (1h, 1,5 USD/osoba). Tam przesiedliśmy się w autokar jadący z Panama City do Chitre (2h, 6 USD/osoba). Minęliśmy w ten sposób nieznacznie Paritę, z której startuje się do Parku. Nie ma jednak innego wyjścia. Chitre, choć brzydkie, oferuje coś na kształt przechowalni bagażu, podczas gdy w Parita nie ma nic – dosłownie nic. Jedyny hotel, który był – splajtował na początku tego roku (2019).

W Chitre zostawiliśmy więc ciężkie plecaki w „przechowalni”, czyli pod stołem u pana sprzedającego pamiątki. Pan jest polecany przez panią w kasie biletowej i świadczy swoje usługi za 1 USD 😊. Następnie wsiedliśmy w busa do Parita (5min, 0,65 USD/osoba). Kierowca zostawił nas na rozstaju dróg. Okazało się, że do recepcji Parku i do wejścia do Sarigua, oddalonego o dobrą godzinę marszu generalnie nie jeździ nic. Można iść, złapać okazję albo taxi. Taksówka kosztowała nas 5 USD.

Z powrotem jechaliśmy samochodem prywatnym z kolegą przewodnika do samego Chitre (9 USD). Tam odebraliśmy plecaki i pojechaliśmy busem do Las Tablas (1,5 USD/osoba), a następnie do Pedasi (2,75 USD/osoba)

Półwysep Azuero atrakcje

Park Narodowy Sarigua

Suchy las deszczowy – brzmi jak oksymoron 😉 a jednak istnieje. W nim i na wielkiej, przypominającej pustynię albinie, temperatura przekracza 400 C. Niegdyś było tu morze, które przez wieki cofało się pozostawiając rozległą, słoną lagunę, a potem po prostu słoną ziemię. Ludzie też nie przysłużyli się temu terenowi zbyt pozytywnie. Wycinając wątłą roślinność i wypalając ziemie pod uprawy, które i tak się tu nie utrzymały, doprowadzili do jeszcze większego pustynnienia terenu.

Ten spacer po „pustyni” w tropikalnym kraju przeniósł nas na zupełnie inny kontynent. Afryka? Australia? A może po prostu sauna? 😉.

Ziemia jest pomarańczowa, pomarszczona i popękana z gorąca. Nieliczne krzaki walczą o przetrwanie. Powietrze jest tak gorące, że przy każdym oddechu czuje się jakby siedziało się w piecu. Słońce grzeje niemiłosiernie, a w bidonach szybko widać dno…

Temperatura, a raczej jej amplitudy dochodzące do 200C (w dzień 400C, w nocy 200C) powodują charakterystyczne pękanie kamieni – jakby je przeciął super ostrym nożem.

Chodząc po albinie pod stopami można znaleźć minerały, ale też i ceramiczne skorupy – to prekolumbijskie artefakty sprzed… uwaga! najstarsze znalezione były sprzed 11 000 lat!

Po Sarigua chodzi się z przewodnikiem. Spacer trwa 1h – 1,20h. Obecnie nie ma opłat za wstęp, gdyż Park jest w przebudowie (napiwek dla przewodnika). Planowo cena będzie wynosiła 5 USD /osoba.

Idąc do PN Sarigua należy obowiązkowo wziąć ze sobą krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, nakrycie głowy i solidny zapas wody.

Pedasi

Pedasi to bardzo przyjemne, niewielkie miasteczko na Półwyspie Azuero. Jest tu kilka hosteli, ale baza turystyczna nie jest jakoś szczególnie rozwinięta. Jest przyjemny park, obok kościół i kilka fajnych knajpek. Pedasi to baza wypadowa na Wyspę Iguana (Isla Iguana)

Isla Iguana

To niewielka wysepka oddalona zaledwie o 5km od stałego lądu. Nie ma na niej żadnej infrastruktury. Jest za to przyroda. Choć iguan już bardzo niestety mało, żyją tu niesamowite, wielkie, czerwono-fioletowe kraby. Tutaj w zasadzie każda muszelka gdzieś ucieka 😂.

Na Isla Iguana wypływa się z Playa Arenal oddalonej o ponad 3km od centrum Pedasi (szosa bez pobocza, więc lepiej wziąć taxi, albo okazję. My jechaliśmy w obie strony okazją). Na miejscu trzeba zakontraktować łódkę. Ceny u wszystkich są jednakowe:

– Isla Iguana w obie strony: 80 USD/6pax

– wieloryby + Isla Iguana: 120 USD/6pax

– wyprawa na ryby: 200 USD

Nawet w sezonie niskim zawsze ktoś do łódki się znajdzie. My płynęliśmy na przykład z trójką studentów eco-turystyki z Universidad de Panama. Wycieczka z wielorybami wyniosła więc nas 60 USD, czyli 20 USD/osoba.

Łódki wypływają rano, około 09:00 trzeba być na plaży. Powrót jest o godzinie 15:00, gdyż później mamy odpływ.

Nam Wyspa Iguan poskąpiła niestety swych uroków i walorów. Po pierwsze był weekend i dzień zawodów wędkarskich. Tłumy Panamczyków przybyły więc na wyspę. Ponadto lało od rana. Mieliśmy to „szczęście” 😉 zasmakować jednego z niewielu dni w roku kiedy tu pada i to cały dzień! Ale choć plażowanie raczej mokre, to wieloryby nie poskąpiły swej obecności, a wielkie kraby też wyglądały cudnie.

Wieloryby przy Isla Iguana

Na początku wycieczki popłynęliśmy na poszukiwanie wielorybów.

W tutejszych wodach od czerwca do października można obserwować humbaki – wieloryby, które po liczącej ponad 5000 kilometrów migracji przybyły w rejony Panamy, aby w ciepłych wodach urodzić i odchować potomstwo.

Przeszło 40 lat temu były o krok od wyginięcia. Dzisiaj na szczęście znikają z list zagrożonych gatunków.

Humbaki to wyjątkowo mądre zwierzęta, które nie przestają zadziwiać naukowców. Znajdują oni bowiem coraz więcej dowodów na to, że u tych olbrzymich ssaków morskich zachodzą złożone procesy myślowe. Są one zdolne do komunikacji, do podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Przykładem mogą być tu chociażby liczne obserwacje sytuacji, w których humbaki zdają się chronić inne zwierzęta przed atakiem drapieżnych orek.

Caption: Migratory Routes of the Humpback Whale (from Off the Map Travel website)

Z początku nie dopisywało nam szczęście. Dopiero po cierpliwym oczekiwaniu mogliśmy nacieszyć oczy niesamowitym spektaklem natury. Ich cielska wynurzające się powoli, dostojnie z wody, aby równie dostojnie i powoli zanurzyć się w niej ponownie to widok bezcenny. A wyskok w pionie na całą długość olbrzymiego ciała, śruba w powietrzu i potężny chlup ważącego 30 000 kilogramów cielska – zapiera dech w piersiach!

Inne miejsca do oglądania wielorybów w Panamie to Park Narodowy Isla Coiba oraz Wyspy Perłowe (te położone dalej od lądu).

Santiago de Veraguas

Dzień po rejsie na Isla Iguana i obserwacji wielorybów mieliśmy dotrzeć do Parku Narodowego Isla Coiba. Okazało się jednak, że w jednej z 4 miejscowości przesiadkowych – Santiago de Veraguas – kończy się właśnie czterodniowa fiesta na cześć patrona miasta. Niewiele się zastanawiając postanowiliśmy zostać i wbić na imprezę 😂. Finalnie fiesta okazała się mega lokalnym festynem 🤡, a parada koni o której nam opowiadano odbyła się dzień wcześniej 🤔, ale i tak nie żałujemy 😁.

Santiago de Veraguas to większe miasteczko, w którym generalnie nie dzieje się nic. Z punktu widzenia turystycznego nic tu nie ma i chyba raczej nie będzie. Ale jak byście jakimś cudem zawitali jednak w te strony to całkiem dobrym rozwiązaniem na nocleg jest Hotel AnaMeri (44 USD/pokój trzyosobowy z łazienką). W lokalnej jadłodajni można zaś zjeść całkiem porządny obiad z piciem za 4 USD od osoby.

Nocleg w Pedasi

Hostal Doña Maria

Tak naprawdę to mieliśmy wcześniej zarezerwowany przez booking.com Dim’s Hostal. Niestety… w Dim’s Hostal zastaliśmy wszystko zamknięte na cztery spusty. Wszędzie pusto i głucho… Dzwoniliśmy na wszelkie dostępne numery telefonów – nic ☹.

Pokój udało nam się znaleźć w Hostalu u Doñi Marii. Nasz był na parterze w osobnym budynku. Co prawda bez okna, ale z łazienką, ręcznikami i ciepłą wodą. Czysto i schludnie. W ogrodzie rośnie sporo drzew mango, mieszka też papuga.. Na terenie jest altanka z ławą, fotelami i hamakami – wyśmienite miejsce na wieczorny relaks 😊.

Pokój trzyosobowy z łazienką: 50 USD/doba.

KOSZTY ( 3pax, sierpień 2019)

Nocleg w Pedasi: Hostal Doña Maria: 50USD/doba (pokój trzyosobowy)

– Pedsi – obiad/kolacja z piciem: ok. 10USD/osoba

• Chitre – Santiago de Veraguas: 3USD/osoba

Czytaj dalej:

Isla Coiba – najlepszy snorkeling ever

Boquete – quetzale, kolibry, dżungla i wodospady

Wszystkie wpisy o Panamie znajdziesz tutaj: PANAMA

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie 😊