Mazowieckie Spływy kajakowe

Spływ Bzurą

Kajaki Bzura

Atrakcje Mazowsza

Bzura – lewy dopływ Wisły, wije się po Mazowszu przez 166km, z Łodzi aż pod Wyszogród.

Kiedyś jedna z najbardziej zanieczyszczonych rzek w Polsce, dziś nabiera swojego naturalnego, zdrowego charakteru nizinnej rzeki. Nurt ma łagodny, meandruje leniwie, a następnie rozlewa na nadwiślańskich łąkach.

Historia zapamiętała Bzurę z największej bitwy kampanii wrześniowej (9-22 IX 1939), kiedy to armie „Poznań” i „Pomorze” starły się z wojskami niemieckimi i choć w ogólnym rozrachunku przegrały, to opóźniły marsz wroga na Warszawę i zmusiły go do znacznej korekty planów wojny błyskawicznej.

Bzura to rzeka kajakowa. Spływy nią to doskonały pomysł na jednodniową wycieczkę.

My wybraliśmy odcinek Plecewice – Kamion.

To rozpisane na 5h, 22km przyjemnego, niespiesznego wiosłowania. Albo po prostu dryfowania z nurtem. Nie spieszyliśmy się wcale. Szczerze mówiąc bardziej napędzał nas nurt rzeki niż siła naszych rąk, do tego mieliśmy jeden przystanek na plażowanie. I całość zajęła nam dokładnie 5 godzin i 15 minut.

Na tym odcinku Bzura najbardziej meandruje, by na końcu rozlać się szeroko na mazowieckich nadwiślanych łąkach. Co jakiś czas mija się piaszczysty brzeg, na który można wyjść, aby rozprostować nogi. Płynie się głównie przez pola i łąki, więc na cień rzucany z leśnych drzew nie ma co liczyć.

Po drodze mija się Brochów i tamtejszy kościół obronny. Trzeba być czujnym, bo Bzura nie przepływa pod samą świątynią i ta odsłania się już po jej minięciu. Na szczęście była niedziela i odgłosy mszy niosły się daleko po rzece, więc wiedzieliśmy kiedy mamy wykręcać szyje i szukać potężnych, cylindrycznych, kościelnych wież.

Na tym odcinku mijamy trzy mosty – przy ostatnim z nich (Kamion) jest koniec trasy. Tu trzeba wysiąść i zadzwonić po samochód, który wraz ze sprzętem zwiezie nas do bazy.

Na Bzurze byliśmy w wakacyjną niedzielę. Osób wypływających z przystani było trochę, na mecie zrobił się nawet mały korek do samochodów odstawiających ekipy do bazy. Ale po drodze, na rzece byliśmy sami. Na samym początku wyprzedziły nas jakieś trzy kajaki. Potem my minęliśmy inne dwa. I to wszystko. Cisza, spokój – tylko krowy bacznie przyglądające się nam z pastwisk i rozśpiewane ptactwo. Trelom kapturki nie było końca! Była też rodzina kaczek oraz niezliczone ilości ważek – dużych, małych, zielonych, granatowych… po prostu wszelakich.

Gdzie pożyczyliśmy kajaki

Kajaki wypożyczyliśmy w Moto Przystań

Jest to całoroczna baza turystyczna, zlokalizowana w miejscowości Plecewice, w otulinie Puszczy Kampinoskiej nad rzeką Bzurą, ok. 50 km od centrum Warszawy. Znajduje się tam przystań kajakowa z wypożyczalnią, domki, pole namiotowe i campingowe z infrastrukturą sanitarną oraz bezpłatny parking.

Kajaki były bardzo dobrej jakości. Ogólnie organizacja bardzo sprawna. W ofercie Moto Przystani są spływy Wisłą, Utratą, Rawką, Skrwą i właśnie Bzurą. W przypadku tej ostatniej do wyboru jest 9 tras zajmujących od 2 do 10 godzin na wodzie.

Mapa: Moto Przystań

Pełna oferta i opis TUTAJ

Cennik: TUTAJ

W przypadku naszej trasy (VI 2022)

– kajak dwuosobowy: 120 zł

– kajak jednoosobowy: 120zł

Inne opcje spływów kajakowych znajdziesz tutaj: SPŁYWY KAJAKOWE

Inne miejsca pod Warszawą warte zobaczenia znajdziesz we wpisie: Atrakcje wokół Warszawy

Wszystkie posty z województwa mazowieckiego znajdziesz tutaj: MAZOWSZE – atrakcje regionu

Więcej o ciekawych miejscach w Polsce:

Północ Polski

Polska Środkowa ;

Południe Polski

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie