Mazowieckie Okolice Warszawy Puszcza Kampinoska

Puszcza konwaliami pachnąca – północne krańce

Szlaki Puszczy Kampinoskiej

24 km po północnych krańcach Puszczy Kampinoskiej. Ciemna, tajemnicza dąbrowa, bagna, wydmy, sosny kandelabrowe, stogi siana, drewniane chaty puszczańskich wsi i rezerwat Biela.

W maju do tego na całej trasie obłędnie pachniały konwalie. W kanale Łasica i na mijanych mokradłach kwitła na delikatny pudrowy róż okrężnica bagienna, żółciły się kosaćce, a żaby rechotały do nieprzytomności.

(V 2021)

Jak najlepiej dojechać

Tę pętlę zaczynaliśmy i kończyliśmy na skraju obszaru ochrony ścisłej „Rybitew”, jakieś 1,5km na południe od Leoncina.

Zaparkowaliśmy samochód tam, gdzie kończyły się zabudowania, kończyła się wąska asfaltowa droga – dalej był tylko las. Z centrum Warszawy to ok. 45km.

Z Warszawy wyjeżdżamy trasą S7 na Gdańsk. W miejscowości Nowy Kazuń trzeba z niej zjechać i skręcić w lewo w DK 575. Kierowaliśmy się na coś co na mapach oznaczone było jako Folwark Batorówka i parking leśny Batorówka. Niestety autem tam nie dojechaliśmy. Zostawiliśmy je na skraju asfaltu i przy ostatnich zabudowaniach. Inną opcją jest podjechanie do Leoncina i stamtąd zaczęcie wycieczki (jest szlak rowerowy).

Szlaki i ścieżki

Zaczynaliśmy naszą pętlę od północy, dlatego szlakiem zielonym ruszyliśmy krawędzią Obszaru Ochrony Ścisłej „Rybitew” w stronę obszaru ochrony ścisłej „Czarna Woda”.

Obszar Ochrony Ścisłej „Rybitew”

To obszar głównie wydmowy z międzywydmowymi zagłębieniami. Do tych właśnie zagłębień docierały wody powodziowe Wisły, pozostawiając w nich osady żyznych i wilgotnych mad. A na nich wyrósł las.

Tu nawet w maju było ciemno i tajemniczo. Korony drzew stworzyły nad szlakiem magiczny tunel.

Pobliska wieś Rybitew to jedna z najstarszych wsi Puszczy Kampinoskiej. Była wzmiankowana już XV wieku.

Mniej więcej na wysokości opuszczonej leśniczówki odbiliśmy w prawo i szlakiem żółtym podążyliśmy na południe w kierunku Starej Dąbrowy i Obszaru Ochrony Ścisłej „Biela” (ok. 4,5km)

Ileż tu było po drodze konwalii!!! Ich intensywny zapach roznosił się po puszczy. Nawet przemierzając ten szlak na rowerach czuliśmy je doskonale.

Wokół Bieli

Ścieżka dydaktyczna „Wokół Bieli” jak sama nazwa wskazuje poprowadzona jest dookoła Obszaru Ochrony Ścisłej „Biela” chroniącego torfowiska powstałe między wydmami. To jeden z mniejszych obszarów ochrony ścisłej w Kampinosie.

Ścieżka liczy sobie niecałe 4,5km, na których rozlokowanych jest 10 tablic informacyjnych. W swojej południowej części wspina się na wał wydmowy o jednym z najwyższych przewyższeń w Kampinoskim Parku Narodowym. I choć jest to jedynie 20m wysokości względnej to po piaszczystym szlaku rower poprowadzić trzeba.

Mamy tu bory sosnowe z fikuśnie powykręcanymi drzewami, brzeziny, olchy, zarośla wierzbowe, całe połacie widłaka i starodrzew w graniczącym ze ścieżką Obszarze Ochrony Ścisłej „Wilków”.  Ścieżka Wokół Bieli prowadzi bowiem brzegiem dwóch Obszarów Ochrony Ścisłej – Bieli i Wilkowa. Pierwszy chroni roślinność torfowiskową, a drugi sosny masztowe.

Ścieżka „Wokół Bieli” jest też miejscem szczególnym jeśli chodzi o turystykę w Kampinoskim Parku narodowym. To tu właśnie dotarła w 1907 roku pierwsza zorganizowana piesza wycieczka nizinna. Od tamtej właśnie pory datuje się początek turystyki nizinnej na ziemiach polskich.

„Wokół Bieli” jest doskonale dostępna sama w sobie. W Starej Dąbrowie, tuż przy schronisku ZHP znajduje się parking. Spokojne jej przejście zajmuje ok. 45min – 1h.

W części południowej ścieżka dydaktyczna pokrywa się ze szlakami  – żółtym i niebieskim.

Naszym kolejnym punktem docelowym był Kanał Łasica, do którego dojechaliśmy wygodnym, ubitym traktem – szlakiem żółtym przecinającym Puszczę z północy na południe: Leoncin – Leszno.

Kanał Łasica

Kanał Łasica to główny ciek wodny Puszczy Kampinoskiej. W drugiej połowie XIX wieku przez północny pas bagienny Puszczy Kampinoskiej przekopano 35km kanał w celu odprowadzenia nadmiaru wody do Bzury. W ramach melioracji terenów Puszczy do lat 70-tych XX stulecia przekopano jeszcze kilka innych kanałów (Zaborowski, Kromnowski, Ł-9). Wszystkie przyczyniły się do obniżenia wód gruntowych i osuszenia bagien, torfowisk i turzycowisk. W dzisiejszej dobie, wobec niedoboru wody, próbuje się temu zaradzić budując na kanałach jazy i zastawki oraz pozostawiając kanały biegowi czasu – nie oczyszczając ich, czekając aż powoli same zarosną. Tę kwestię pomagają nam rozwiązać też budujące tamy bobry.

W latach II wojny światowej Niemcy utworzyli na Łasicy granicę między ziemiami wcielonymi do Rzeszy a Generalnym Gubernatorstwem.

Tropiąc po drodze bażanty i zaprzyjaźniając się z młodymi sarenkami wróciliśmy po śladach do Starej Dąbrowy i ruszyliśmy w lewo mało ruchliwą szosą. Biegnie ona dalej do miejscowości Górki, my zaś po przejechaniu 3km, na rozstaju odbiliśmy w prawo, w las, w tzw. Drogę Wilkowską. Zanim jednak w nią skręciliśmy po prawej ręce mieliśmy wydmy i las, po lewej zaś kośne łąki a na nich stogi siana.

Wilkowską Drogą, po ok. 4km dotarliśmy do miejsca, w którym skręciliśmy w tzw. Maślarską Drogę.

I znów konwaliowym kobiercom nie było końca. Wśród upojnego ich zapachu i w szczebiocie świstunki leśnej, pleszki zwyczajnej oraz całej plejady innych wychwalających wiosnę ptaków, wśród zapalczywych stukań dzięciołów – dotarliśmy po 3km do miejsca, w którym już byliśmy, do skrzyżowania z żółtym a następnie zielonym szlakiem. Po śladach wróciliśmy do samochodu.

Do domu wróciliśmy przejeżdżając przez jeden z moich ulubionych mostów w okolicy Warszawy – most im. Pierwszego marszałka Polski Józefa Piłsudskiego.

Jest to most kratownicowy na Wiśle na granicy Nowego Dworu Mazowieckiego i Kazunia Nowego. Pierwsza konstrukcja mostu powstała już w 1911 roku. Później był dwa razy burzony (I i II wojna światowa) i dwa razy odbudowywany. Ma ponad 500 metrów i 7 przęseł.

Ale, ale – jak już będziecie w okolicy Leoncina to warto odbić kilkanaście kilometrów na zachód i w miejscowości Śladów wspiąć się na wał wiślany a potem zejść nad Wisłę.

Rozciąga się stamtąd piękna panorama na Czerwińsk nad Wisłą i Opactwo kanoników regularnych pod wezwaniem Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny – jeden z najcenniejszych zabytków architektury romańskiej na Mazowszu.

Więcej o tym miejscu przeczytasz TUTAJ

KAMPINOS – mapa szlaków. Można ją zobaczyć TUTAJ

Wszystkie posty o Puszczy Kampinoskiej znajdziesz tutaj: Kampinos – puszcza na wyciągnięcie ręki

Inne miejsca pod Warszawą warte zobaczenia znajdziesz we wpisie: Atrakcje wokół Warszawy

Wszystkie posty z województwa mazowieckiego znajdziesz tutaj: MAZOWSZE – atrakcje regionu

Więcej o ciekawych miejscach w Polsce:

Północ Polski

Polska Środkowa ;

Południe Polski

Podobał Ci się wpis? Będzie mi bardzo miło, jeżeli podzielisz się nim ze znajomymi i zostaniesz moim stałym czytelnikiem na blogu, Facebooku i Instagramie